Jump to content
BRC

Akumulator LiFePo4

Recommended Posts

Buduje właśnie swój akumulator w z modułów 3,6V LiFeYPo4.

Docelowo 130Ah ze względu na wagę i sprawność porównywalną do kwasiaka 200Ah.

Waga ma się zamknąć w 22-24kg z obudową i elektroniką. Sama waga ogniw 20,8kg.

I co mnie bardzo cieszy płaska charakterystyka rozładowania.

 

Przewidywana ilość cykli rozładowania/naładowania co najmniej 2000 razy (licząc 50 razy ładowanie w ciągu roku max to daje nam dużo lat żywotności)

 

Do tego dochodzi możliwość bardzo szybkiego ładowania prądem optymalnym 50A. Czyli 3 godzinki max i  akumulator naładowany na full. Co ma znaczenie w sezonie.

 

Może ktoś już używa akumulatorów w tej technologii?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla informacji wykres życia akumulatora LiFePo4 przy rozładowaniu prądem 0,5C.

Jak widać to po 3 tysiącach razy zostaje ponad 90% pojemności.

A 1000 razy nadal 100% pojemności.

Jak to się potwierdzi to będzie już mój ostatni zakupiony w życiu akumulator do pływania na silniku elektrycznym.:)

Już za kilka dni wstępne testy na wodzie.

 

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Share this post


Link to post
Share on other sites

To zaczynamy zabawę.

 

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś ładowanie i balansowanie równoległe ogniw 40 AH i oczekiwanie na mocniejszą elektronikę od chińczyka.

Nie chciałem eksperymentować ze słabszą.

 

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

 

A tu tani chiński moduł balansujący do LiFePO4

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Edited by BRC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś dotarły trochę lepsze chińskie moduły BMS.

Pozostało podłączyć, sprawdzić działanie i pomyśleć nad skrzynką i modułem monitorującym.

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

 

Myślę że taki programowany moduł sprawdzi się idealnie.

tk15.jpg.6494b7c6c04acf3d2b95b6dad029a883.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I końcówka ładowania pakietu 40Ah spiętego równolegle. Dla modułów Tundersky/Winston napięcie inicjalizacji nie powinno być większe niż 4V i nie mniejsze niż 3,65V.

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

 

Edited by BRC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrzyneczka dopasowana, waga całego pakietu 40ah ze wszystkimi dodatkami około 8kg.

Pierwsze pomiary wskazują na wydajność porównywalną do kwasiaka 90-100ah.

Pomiary w warunkach rzeczywistych na wodzie pokażą wszystkie plusy i minusy.

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Edited by BRC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie znam tej technologi ale widzę jeden plus w porównaniu do żelowego to waga, zrezygnowałem z żelowego 100ah ze względu właśnie na ciężar, prawie 30kg targania z samochodu nad wodę i z powrotem klamota zachęciły mnie do jego sprzedaży ;) Napisz  po testach na wodzie jak się to sprawuje ciekawy jestem wyników, no i jeszcze mógłbyś parę zdań napisać o kosztach bo pewnie nie są  małe ? Mi by taki 40ah w zupełności wystarczył, jak waży to tyle co piszesz to aku dla mnie idealny.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Technologia jest stara, oficjalnie opracowana w 1996 roku. W przemysłowych zastosowaniach od roku 1999. Plusy już opisałem. Gęstość energetyczna na bardzo wysokim poziomie.

Możliwość ładowania wysokimi prądami (dla 40ah zalecany prąd ładowania to 20 amperów a dopuszczalny to nawet 120A).

Wysokie prądy rozładowania (dla 40Ah maksymalny prąd rozładowania to 400A). Brak efektu pamięci. Równa krzywa rozładowania i jeszcze masę innych zalet jak waga i bezpieczeństwo.

Cena za ogniwo 40AH to 50-70 USD.

Waga 4 ogniw to 6,4kg. Czyli bardzo lekko. Na pływanie na naszych bajorkach wystarczy w zupełności.

 

Minusem jest brak możliwości wykorzystania tradycyjnych ładowarek. Trzeba zakupić specjalne, ale te nie są drogie. Ja dałem 100 usd za ładowarkę 40A a koledze kupiłem 20A za 58 USD.

Kolejny minus to potrzeba balansowania ogniw. Ale to jednorazowe podłączenie elektroniki za 7 do 15 dolarów załatwia sprawę. Elektronika pilnuje balansowania cel, przeładowania cel oraz zbyt niskiego napięcia na celach. Po prostu podpinamy i zapominamy o sprawie.

Aha, trzeba też pamiętać że ładowanie poniżej 0 stopni Celcjusza niszczy ogniwa. Można je używać i przechowywać na mrozie ale nie wolno ich ładować.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I druga skrzyneczka też idealnie dopasowana.

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tak wygląda test syntetyczny obciążenia.

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Share this post


Link to post
Share on other sites

I koniec testu syntetycznego przy poborze ciągłym 10A wyszły takie to parametry dla aku 40AH.

Test zakończony przy 11,2 volta na zaciskach i 2,8V na jednej celi pod obciążeniem (po zredukowaniu obciążenia napięcie od razu podskoczyło na 11,6V)

 

Dla porównania test akumulatora 7Ah AGM (kwasowy)  (zakończenie przy 11V na zaciskach)

 

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Edited by BRC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz udało mi się skończyć test syntetyczny drugiego akumulatora 130ah

Obciążenie z poborem stałym 12A. Zakończenie testu przy 11,8V na zacisku obciążenia (12V na zaciskach akumulatora)

Wyniki widać na zdjęciu.

Z obliczeń wynika że przy prędkości około 3 km na godzinę dla pontonu (pobór prądu około10-12A) można zrobić około 40 Km na wodzie.

W warunkach na łowisku kiedy nie pływamy w trolu tylko z miejscówki na miejscówkę, akumulator powinien wystarczyć na 5-7 dni co najmniej bez ładowania.

Wydaje mi się to rewelacyjnym wynikiem.

 

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Edited by BRC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze kilka kabelków i projekt będzie skończony.

Dziś dotarł zamówiony miernik TK15

Z testów na żywo 40Ah wystarcza do normalnego pływania na naszych bajorkach.

Przy przepływaniu z miejscówki na kolejne, wędkując pół dnia zużywam połowę pojemności czyli max 20Ah.

Pływam na najwyższym biegu bez oszczędzania, silnik Minn Kota 55Lb.

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Share this post


Link to post
Share on other sites

I zamontowane.

Fajny wskaźnik. Kilka info na jednym wyświetlaczu.

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i jeden projekcik ukończony.

Teraz używać :)

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak. Akumulator 40Ah wyszedł około 300 USD z obudową i całą resztą. Można się zamknąć w 250-270 USD bez miernika (lub voltomierzem za 2 usd) i gorszej jakości kablami. Ja robiłem wszystko na przewodach silikonowych i konektorach miedzianych.

130Ah jeszcze nie liczyłem, ale zamówiłem do niego droższe graty i ciekawszy miernik.

Będzie jeszcze dwa projekty. 15-20Ah do echosondy i 60-90Ah taki pośredni.

 

Edited by BRC

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 29.06.2018 o 17:41, BRC napisał:

No i jeden projekcik ukończony.

Teraz używać :)

Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować

Co to za złącza i gdzie można takowe zakupić ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem o które złącza ci chodzi. Te w walizce czy ten na kabelku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chodzi o te przy walizce. Szukam takich tylko trochę mniejszych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko kupiłem u chińczyka.

Szukaj gniazdo bananowe, jest tego setki. Ja dobierałem do prądu, więc te mają 80A max.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy