BRC Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Buduje właśnie swój akumulator w z modułów 3,6V LiFeYPo4. Docelowo 130Ah ze względu na wagę i sprawność porównywalną do kwasiaka 200Ah. Waga ma się zamknąć w 22-24kg z obudową i elektroniką. Sama waga ogniw 20,8kg. I co mnie bardzo cieszy płaska charakterystyka rozładowania. Przewidywana ilość cykli rozładowania/naładowania co najmniej 2000 razy (licząc 50 razy ładowanie w ciągu roku max to daje nam dużo lat żywotności) Do tego dochodzi możliwość bardzo szybkiego ładowania prądem optymalnym 50A. Czyli 3 godzinki max i akumulator naładowany na full. Co ma znaczenie w sezonie. Może ktoś już używa akumulatorów w tej technologii? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted May 29, 2018 Author Share Posted May 29, 2018 Dla informacji wykres życia akumulatora LiFePo4 przy rozładowaniu prądem 0,5C. Jak widać to po 3 tysiącach razy zostaje ponad 90% pojemności. A 1000 razy nadal 100% pojemności. Jak to się potwierdzi to będzie już mój ostatni zakupiony w życiu akumulator do pływania na silniku elektrycznym. Już za kilka dni wstępne testy na wodzie. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 4, 2018 Author Share Posted June 4, 2018 To zaczynamy zabawę. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 5, 2018 Author Share Posted June 5, 2018 (edited) Dziś ładowanie i balansowanie równoległe ogniw 40 AH i oczekiwanie na mocniejszą elektronikę od chińczyka. Nie chciałem eksperymentować ze słabszą. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować A tu tani chiński moduł balansujący do LiFePO4 Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Edited June 5, 2018 by BRC Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 6, 2018 Author Share Posted June 6, 2018 Dziś dotarły trochę lepsze chińskie moduły BMS. Pozostało podłączyć, sprawdzić działanie i pomyśleć nad skrzynką i modułem monitorującym. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Myślę że taki programowany moduł sprawdzi się idealnie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 7, 2018 Author Share Posted June 7, 2018 (edited) I końcówka ładowania pakietu 40Ah spiętego równolegle. Dla modułów Tundersky/Winston napięcie inicjalizacji nie powinno być większe niż 4V i nie mniejsze niż 3,65V. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Edited June 7, 2018 by BRC Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 8, 2018 Author Share Posted June 8, 2018 (edited) Skrzyneczka dopasowana, waga całego pakietu 40ah ze wszystkimi dodatkami około 8kg. Pierwsze pomiary wskazują na wydajność porównywalną do kwasiaka 90-100ah. Pomiary w warunkach rzeczywistych na wodzie pokażą wszystkie plusy i minusy. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Edited June 8, 2018 by BRC Link to comment Share on other sites More sharing options...
krs Posted June 8, 2018 Share Posted June 8, 2018 Nie znam tej technologi ale widzę jeden plus w porównaniu do żelowego to waga, zrezygnowałem z żelowego 100ah ze względu właśnie na ciężar, prawie 30kg targania z samochodu nad wodę i z powrotem klamota zachęciły mnie do jego sprzedaży Napisz po testach na wodzie jak się to sprawuje ciekawy jestem wyników, no i jeszcze mógłbyś parę zdań napisać o kosztach bo pewnie nie są małe ? Mi by taki 40ah w zupełności wystarczył, jak waży to tyle co piszesz to aku dla mnie idealny. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 8, 2018 Author Share Posted June 8, 2018 Technologia jest stara, oficjalnie opracowana w 1996 roku. W przemysłowych zastosowaniach od roku 1999. Plusy już opisałem. Gęstość energetyczna na bardzo wysokim poziomie. Możliwość ładowania wysokimi prądami (dla 40ah zalecany prąd ładowania to 20 amperów a dopuszczalny to nawet 120A). Wysokie prądy rozładowania (dla 40Ah maksymalny prąd rozładowania to 400A). Brak efektu pamięci. Równa krzywa rozładowania i jeszcze masę innych zalet jak waga i bezpieczeństwo. Cena za ogniwo 40AH to 50-70 USD. Waga 4 ogniw to 6,4kg. Czyli bardzo lekko. Na pływanie na naszych bajorkach wystarczy w zupełności. Minusem jest brak możliwości wykorzystania tradycyjnych ładowarek. Trzeba zakupić specjalne, ale te nie są drogie. Ja dałem 100 usd za ładowarkę 40A a koledze kupiłem 20A za 58 USD. Kolejny minus to potrzeba balansowania ogniw. Ale to jednorazowe podłączenie elektroniki za 7 do 15 dolarów załatwia sprawę. Elektronika pilnuje balansowania cel, przeładowania cel oraz zbyt niskiego napięcia na celach. Po prostu podpinamy i zapominamy o sprawie. Aha, trzeba też pamiętać że ładowanie poniżej 0 stopni Celcjusza niszczy ogniwa. Można je używać i przechowywać na mrozie ale nie wolno ich ładować. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 I druga skrzyneczka też idealnie dopasowana. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triple Posted June 12, 2018 Share Posted June 12, 2018 Gdzie zamawiałeś ogniwa i elektronikę? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 (edited) Ogniwa kupiłem przy okazji promocji tu: https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/ A elektronika z ali. Wystarczy wpisać BMS 4S Lifepo4 i jest tego tysiące. Edited June 12, 2018 by BRC Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 A tak wygląda test syntetyczny obciążenia. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 (edited) I koniec testu syntetycznego przy poborze ciągłym 10A wyszły takie to parametry dla aku 40AH. Test zakończony przy 11,2 volta na zaciskach i 2,8V na jednej celi pod obciążeniem (po zredukowaniu obciążenia napięcie od razu podskoczyło na 11,6V) Dla porównania test akumulatora 7Ah AGM (kwasowy) (zakończenie przy 11V na zaciskach) Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Edited June 12, 2018 by BRC Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 (edited) Teraz udało mi się skończyć test syntetyczny drugiego akumulatora 130ah Obciążenie z poborem stałym 12A. Zakończenie testu przy 11,8V na zacisku obciążenia (12V na zaciskach akumulatora) Wyniki widać na zdjęciu. Z obliczeń wynika że przy prędkości około 3 km na godzinę dla pontonu (pobór prądu około10-12A) można zrobić około 40 Km na wodzie. W warunkach na łowisku kiedy nie pływamy w trolu tylko z miejscówki na miejscówkę, akumulator powinien wystarczyć na 5-7 dni co najmniej bez ładowania. Wydaje mi się to rewelacyjnym wynikiem. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Edited June 21, 2018 by BRC Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 25, 2018 Author Share Posted June 25, 2018 Jeszcze kilka kabelków i projekt będzie skończony. Dziś dotarł zamówiony miernik TK15 Z testów na żywo 40Ah wystarcza do normalnego pływania na naszych bajorkach. Przy przepływaniu z miejscówki na kolejne, wędkując pół dnia zużywam połowę pojemności czyli max 20Ah. Pływam na najwyższym biegu bez oszczędzania, silnik Minn Kota 55Lb. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 27, 2018 Author Share Posted June 27, 2018 I zamontowane. Fajny wskaźnik. Kilka info na jednym wyświetlaczu. Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 29, 2018 Author Share Posted June 29, 2018 No i jeden projekcik ukończony. Teraz używać Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganz Posted June 29, 2018 Share Posted June 29, 2018 Policzyłes wszystkie koszty budowy ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted June 29, 2018 Author Share Posted June 29, 2018 (edited) Tak. Akumulator 40Ah wyszedł około 300 USD z obudową i całą resztą. Można się zamknąć w 250-270 USD bez miernika (lub voltomierzem za 2 usd) i gorszej jakości kablami. Ja robiłem wszystko na przewodach silikonowych i konektorach miedzianych. 130Ah jeszcze nie liczyłem, ale zamówiłem do niego droższe graty i ciekawszy miernik. Będzie jeszcze dwa projekty. 15-20Ah do echosondy i 60-90Ah taki pośredni. Edited June 29, 2018 by BRC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triple Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 W dniu 29.06.2018 o 17:41, BRC napisał: No i jeden projekcik ukończony. Teraz używać Aby zobaczyć załącznik musisz się zalogować Co to za złącza i gdzie można takowe zakupić ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted July 11, 2018 Author Share Posted July 11, 2018 Nie wiem o które złącza ci chodzi. Te w walizce czy ten na kabelku? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triple Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 Chodzi o te przy walizce. Szukam takich tylko trochę mniejszych. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRC Posted July 11, 2018 Author Share Posted July 11, 2018 Wszystko kupiłem u chińczyka. Szukaj gniazdo bananowe, jest tego setki. Ja dobierałem do prądu, więc te mają 80A max. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joey Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 Są to złącza modelarskie XT . Sam takich używam do swoich większych latających "zabawek" https://avifly.pl/pl/konektory-i-wtyczki/konektor-xt90---para---gniazdo---wtyk?gclid=EAIaIQobChMIjfWQiP2W3AIVV5nVCh3_ZQvAEAQYASABEgL2AvD_BwE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now